StressLabo

Voor psychotherapie en coaching in verband met STRESS/burnout/angst/depressie...

* Meldt u bij voorkeur aan via het aanmeldingsformulier (blauwe knop hieronder)

* Contacteer dr Anne-Marie Frisque liefst via mail naar info@stresslabo.be met een korte beschrijving van uw hulpvraag
* Of bel op het algemeen nummer 016/47.33.47
Dr. Anne-Marie Frisque coördineert de aanmeldingen en brengt u in contact met de therapeut die best past bij uw wensen.

8 Weken Mindfulness training:

8 Weken Mindfulness training:

Duur: 8 weken, 3 uur per sessie op zaterdagen van 9 u 30 tot 12u30

Data: VAN 2 OKTOBER
T. E. M. 4 DECEMBER 2021

meer info : zie opleidingen (https://stresslabo.be/opleidingen/8-weken-mindfulness-training/index.html)

slaapproblemen 28/10/2021 en 24/10/2021 om 19:30

Slaapproblemen: 28/10/2021 en 24/10/2021 om 19:30

3 tips voor een gezonde nachtrust

Slaap is naast beweging en voeding, één van de drie pilaren van een goede gezondheid. We kunnen niet functioneren zonder, het is een basisbehoefte van ons brein. Tegelijkertijd is het vanuit evolutionair oogpunt ook één van de gevaarlijkste gedragingen die we kunnen vertonen, omdat we volledig kwetsbaar zijn als we slapen. Om deze reden is ons slaapsysteem sterk verbonden met ons stress systeem. Slapeloosheid is één van de gevolgen van een verstoring in de manier waarop deze 2 systemen samenwerken. Hoe kan jij ervoor zorgen dat je nachtrust niet teveel verstoord wordt, zelfs wanneer je spannende of stressvolle dingen meemaakt overdag?

1. Voel je slaapbehoefte en ga pas slapen wanneer slaperig.
Maak het onderscheid tussen slaperigheid en vermoeidheid, want dit zijn 2 verschillende behoeften van ons brein. Slaperigheidverwijst naar de moeite die wij moeten doen om wakker te blijven en signaleert onze nood aan slaap. Je bent klaar om naar bed te gaan.
Vermoeidheid signaleert eerder je nood aan rust of recuperatie. Het is een signaal van je stress systeem. Soms voel je je moe, maar niet slaperig. Vergeet dan niet eerst wat extra tijd te nemen om tot rust te komen, want enkel dan zal ook je slaperigheid voelbaar worden.

2. Stabiliseer je interne klok
Onze interne klok programmeert alle functies in je lichaam 24u op voorhand, ook je slaap. Om makkelijker in te slapen en fris wakker te worden is het dus belangrijk dat jouw interne klok precies weet wanneer je normaal naar bed gaat en vooral wanneer je in de ochtend moet opstaan. Je klok stabiliseer je door blootstelling aan zonlicht in de ochtend, en liefst ook overdag. Tijdens de avond daarentegen dien je best de laatste 2 uur niet meer blootgesteld te worden aan daglicht of fel licht. Zo stimuleer je de productie van het slaaphormoon melatonine. Sta elke ochtend op het zelfde uur op, en verschuif dit zo weinig mogelijk in het weekend, anders zal ook je melatonine productie in de avond verschuiven naar een later tijdstip".

3. Focus op kwaliteit en niet op kwantiteit
Ben je erg bezorgd over je slaap en tracht je elke nacht minstens 8u te slapen, terwijl dit niet lukt? Dan is het beter om niet te focussen op hoeveelheid slaap, maar eerder op kwaliteit. Ga gerust later slapen en voorzie extra tijd om je stress systeem tot rust te brengen. De makkelijkste manier om inslaap problemen op te lossen en dieper te slapen, is om gewoon later te gaan slapen. Zorg er wel voor dat je tijdstip van opstaan niet verandert. Soms is het beter om minder, maar beter te slapen, dan altijd te focussen op hoeveelheid.

Wil je graag meer weten? Kom dan zeker naar de lezing die ik samen met het stresslabo organiseer op 28/10/2021 en 24/10/2021 om 19:30. Schrijf je in via info@stresslabo.be
(meer info: link hieronder of klik op de foto hiernaast)
Aisha Cortoos
Klinisch Psycholoog - Psychotherapeut - Doctor in de Psychologie
Slaap/stress expert

Slaapproblemen: 28/10/2021 en 24/10/2021 om 19:30

info slaapproblemen lezing

WORKSHOP VOOR IEDEREEN: ZELFMANAGEMENT 1 GANSE DAG

WORKSHOP VOOR IEDEREEN: ZELFMANAGEMENT 1 GANSE DAG

cursus zelfmanagement van 1 dag:

volgende cursus dag:
Vrijdag 8 oktober 20210 , schrijf je nu al in !
Van 9.30 uur 12 u 30 en van 13u30 tot 16.30 uur

Training in krachtige maar eenvoudige technieken , die de gezondheid en de efficiŽntie van mensen te verbeteren, met respect voor de eigenheid van ieder individu en de resources die reeds in ieder mens aanwezig zijn

Zelfmanagement: 1 dag

Stresslabo is verhuisd

Ingang: linkerkant gebouw

Stresslabo is verhuisd naar Jan Van der Vorstlaan 22 Loonbeek. Dit is vlakbij de oude lokale (nummer 47). (Als je op de oude locatie staat en rechts naar voren kijkt, zie je de nieuwe locatie. Aan de linkerzijkant is een nieuwe ingang aanwezig. Hier staat een parlofoon. Als je op de onderste bel drukt, kan men vanop afstand de deur opendoen. De wachtzaal is rechts als je binnenkomt.

wachtzaal

wachtzaal

Onze psychologe Sabine Janssens heeft op de muur een schilderij gemaakt (nog verder af te werken).

Welkom bij Stresslabo

Het Stresslabo werd in 1990 opgericht door arts en psychotherapeute Anne-Marie Frisque. Ons multidisciplinair team (psychologen/ gediplomeerde therapeuten) is gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen met stressgerelateerde klachten, zoals burn-out, angst, depressie, psychosomatische klachten, alcoholverslaving, obsessieve compulsieve stoornissen, trauma. U kan bij ons terecht voor individuele therapie, relatie- en gezinstherapie, alsook voor groepslessen, coaching en loopbaancoaching. Wij bieden face to face gesprekken aan, alsook begeleiding via telefoon of online. Bedrijven kunnen bij ons terecht voor coaching en training. In onze lokalen komt donderdags ook een psychiater verbonden aan het Imelda ziekenhuis voor patienten die meer een psychiatrische aanpak willen.

VACATURE KLINISCH PSYCHOLOOG

meer info

Aanmelding

Bij dr Veeckman kan u elke donderdag terecht voor psychiatrische consultaties en voor diagnostische en medicamenteuze opvolging. Voor afspraken en vragen gelieve rechtstreeks contact op te nemen Dr. Veeckman op het nummer 0471/23.35.99 (liefst op dinsdag of donderdag) of via het mailadres Steven.Veeckman@imelda.be.

'Op dit moment neemt dokter Veeckman geen nieuwe patiënten meer aan. Indien u in het verleden nog niet op raadpleging bent geweest, kan u dus geen afspraak maken.'

'Dokter Steven Veeckman is psychiater (enkel voor volwassenen)'.

COVID 19

Gezien de Covid19 epidemie stellen wij alles in het werk om onze gesprekken zo veilig mogelijk te laten verlopen. Dit kan face to face, maar ook online. Wandeltherapie of therapie in de tuin is een aangenaam alternatief bij mooi weer. Bespreek zeker met uw therapeut welke manier best voor u past.

Verhoog uw veerkracht in Corona tijd

verhoog uw veerkracht in tijden van Corona

Onze maatregelen

- U komt op het uur van de afspraak naar de praktijk.
- Indien u vroeger bent, wacht u bij voorkeur buiten (ev. in uw wagen).
- U maakt zo weinig mogelijk (liefst geen) gebruik van de wachtkamer.
- U houdt voldoende afstand van elkaar. Zoals de overheid het verwacht adviseren we het gebruik van een mondmasker als de afstand van 1,50 m niet behouden kan worden (bvb bij het binnenkomen in de praktijk, bij het kruisen van elkaar, …) Tijdens de gesprekken kunnen we voldoende afstand behouden en is een mondmasker niet nodig. Er zal ook een plexiglas scherm zijn voor maximale bescherming.
- Tussen twee afspraken in verluchten we het lokaal, ontsmetten we de stoelen en deurklinken en wassen we onze handen. In elke gespreksruimte staat handgel op basis van alcohol.

Belangrijk : Iedereen die verkouden is of ziektesymptomen heeft blijft thuis! De afspraak kan dan niet life doorgaan; verwittig wel uw therapeut.

We evalueren regelmatig de situatie en sturen bij waar nodig. Neem gerust contact op indien er vragen zijn.

Omgaan met stress in tijden van corona

Anne-Marie Frisque (foto) is docente in het Postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Hasselt School of Expert Education. In onderstaand artikel geeft Anne-Marie praktische tips om stress te baas te blijven in deze tijden van corona.

Universiteit Hasselt School of Expert Education

Voor bedrijven: happy & healthy @ work

Voor bedrijven: happy & healthy @ work .

Voor particulieren: Stresslabo

Stresslabo is een groepspraktijk (psychologen, arts, psychiater, psychotherapeuten ) die therapie geeft aan mensen in stresssituatie, patiënten met angststoornissen, depressies, psychosomatische klachten (hyperventilatie, spanningshoofdpijn, migraine, rug en nekklachten), slaapproblemen en burnout.

We doen ook aan loopbaancoaching met VDAB-loopbaancheques. zie

Er worden zowel individuele therapieën als groepslessen gegeven evenals coaching en opleidingen voor bedrijven.

Wandeltherapie: Stresslabo bevindt zich in een prachtige streek. Als u wenst doen we onze gesprekken al wandelend.

Jan Van der Vorstlaan 22 Loonbeek
mailto:info@stresslabo.be





eXTReMe Tracker
  • Technische noodzakelijke Cookies

    altijd actief

    Onze website gebruikt cookies om onderliggende functies te laten werken. Zonder deze cookies werkt de website niet, daarom zijn ze altijd actief.

  • Deze cookies zijn nodig om youtube filmpjes te kunnen tonen.

  • Omdat we een google maps kaart tonen, hebben we de hierbij horende cookies nodig.

Info link toevoegen