NLP

NLP (Neuro lingu stisch programmeren)

Bandler en Grindler hebben een aantal therapeutische geniën bestudeerd , en daaruit een aantal regels , gedistilleerd die op een didactische manier uit te leggen zijn. Die therapeutische genieën (Milton Erickson, Virginia Satir, Fritz Perls ) bereikten fantastische resultaten, maar deden hun therapieën op een intuïtieve manier, ze konden niet goed uitleggen hoe precies ze iets deden, wat precies maakte dat iets werkte.
Ze hadden een andere theoretische achtergrond, maar ze volgden dezelfde weg in hun denken en handelen.
Veel therapeuten hebben inspiratie gezocht bij Milton Erickson (Ook Steve de Shazer grondlegger van de oplossingsgerichte therapie).
Het voordeel van NLP is dat het eenvoudig uitgelegd is, zo eenvoudig dat het soms een op een trukendoos lijkt. Hiervan maken heel veel mensen gebruik , ook niet artsen, niet psychologen, soms voor commerciële doeleinden. Maar alles kan ten goede of ten kwade gebruikt worden.
Dus NLP werkt, maar het is belangrijk te weten wie het gebruikt en welke hun drijfveren zijn. Milton Erickson vb heeft op 18 jaar Polio gekregen en is een jaar totaal verlamd te bed gebleven , hij heeft zichzelf terug leren stappen door zich te herinneren hoe hij als jongen van de ene boom naar de andere slingerde, hij heeft hierdoor zijn observatievermogen erg verscherpt. Later als hij terug rolstoelgebonden was en verschrikkelijke pijnen leed, heeft hij pijnbestrijdingtechnieken ontwikkeld die doorleefd waren. Hij wou dus het lijden van andere mensen helpen.
NLP heeft een aantal principes ontwikkeld op verschillende domeinen :

Communicatie :

Hoe een goede (therapeutische, arts patiënt,echtpaar,…) relatie opbouwen ?

« Rapport »

Het belang van non verbale communicatie. Hoe communiceren wij non verbaal ?
Hoe een relatie opbouwen gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect.

« Praten in de taal van de ander »
(93 % van de communicatie gebeurt non verbaal volgens studies.)
Principes van actief luisteren.
Precisie en duidelijkheid : Hoe informatie vergaren, en hoe die informatie gebruiken in het stellen en realiseren van doelen. Observatievermogen verbeteren.

Deze communicatietechnieken worden in de « gevorderden cursus » onder vorm van oefeningen en rollenspelen aangeleerd. Voor deze 2de cursus is nodig dat patiënt reeds de cursus « stressmanagement » heeft gevolgd, omdat RET principes nodig zijn voor het deel assertiviteit van deze gevorderden cursus. Deze vaardigheden kunnen natuurlijk ook in een individueel gesprek aangepakt worden, maar in groep is er meer tijd en voor rollenspelen en leren patiënten uit observatie van anderen. Deze communicatieprincipes leert men door oefening.

Bepaalde aspecten van een goede (non verbale) communicatie lijken evident voor een goede communicator (oogcontact, houding, …) , maar voor sommige patiënten kan dit een groot verschil maken in communicatie met de omgeving. ( niet alleen bij sociale fobiekers).

Vele patiënten denken voor de aanvang van de cursus dat ze echt luisteren naar de anderen, maar merken achteraf dat een deel van hun (relatie)problemen komen van het feit dat ze gewoon niet luisteren naar elkaar.


Het belang van correct taalgebruik : « Metamodel »

Linguïstische principes in therapie.
Veel overeenkomsten met RET en cognitieve therapie.
De juiste vragen stellen om precieze informatie te verkrijgen, en een verandering te bekomen in het wereldmodel (de interpretatie van de werkelijkheid) van de patiënt.

Als patiënt meer keuzemogelijkheden heeft in hoe hij de werkelijkheid ziet kan hij een ziekmakende interpretatie vervangen door een gezondere interpretatie. Door een subtiele woordkeuze, de juiste vragen kan de therapeut hem hierin begeleiden.

Antifobie technieken : Ankering en reframing.

Dit zijn visualisatietechnieken. (Alle zintuigen worden evenwel gebruikt .)
Ze zijn gebaseerd op principes van conditionering en deconditionering.
Maar er worden alleen verbeeldingstechnieken gebruikt (in vitro) , dus vb geen echte spinnen (in vivo), in contrast met gedragstherapeutische deconditioneringstechnieken. .
Hoe meester worden over eigen conditioneringen ? Hoe ongewilde reacties en gedrag veranderen op een positieve manier, zodat meer keuzemogelijkheden ontstaan en creativiteit toeneemt ?

Indicaties :

Zeer efficiënt voor enkelvoudige fobieën.

Meervoudige fobieën vragen wat meer tijd, en een combinatie van technieken. Ook efficiënt in traumaverwerking. (Vraagt natuurlijk, naargelang de ernst en de duur van het trauma ook meer tijd en een combinatie van technieken)

 

Info link toevoegen