computerfeedback

Computerfeedback :

Door stress wordt het orthosympatisch zenuwstelsel geactiveerd. (Fight flight reactie.) Hierdoor gaat de : spierspanning stijgen, ademhaling versnellen, bloeddruk stijgen, er vasoconstrictie van de perifere bloedvaten, … optreden. Deze fysiologische veranderingen zijn meetbaar met het psychofysiologisch toestel, en worden weergegeven op een computerscherm.
Zo kan men concreet demonstreren aan patiënten dat de geest invloed heeft op het lichaam. We leggen uit aan patiënt dat deze fight flight reactie levensreddend kan zijn in noodtoestanden, maar dat het te vaak en te sterk aktiveren van het orthosympatisch zenuwstelsel funktionele of zelfs organische klachten kan teweegbrengen.
We leggen ook uit hoe het parasympatisch zenuwstelsel ons lichaam weer tot rust brengt. Ook de werking van het parasympatisch zenuwstelsel kunnen we demonstreren met behulp van het psychofysiologisch toestel.

1)EMG biofeedback :

Door stress stijgt dus de spierspanning, dit voelt de patiënt vooral in nek, schouder en lage rugspieren.
De spierspanning van (o.a.) deze spiergroepen (m Trapezius, m. Sternocleidomastoideus, …)wordt geregistreerd en op het computerscherm getoond aan de patiënt.

Bij de zuivere feedback wordt aan patiënt gevraagd de spierspanning te doen dalen , zonder verdere tips te geven. Het is gebaseerd op gedragstherapeutische technieken van conditionering : goed gedrag wordt beloond. Zo ziet patiënt dat hij zelf invloed kan hebben op zijn spierspanning.

Men kan ook ontspanningtechnieken demonstreren als patiënt aangeschakeld is op het feedbacktoestel : zo zien patiënten van het « wetenschappelijk type » (eerst zien en dan geloven) dat deze technieken werkelijk werken.



EMG feedback is geïndiceerd oa bij spanningshoofdpijn, nekklachten.
EMG feedback kan ook gebruikt worden om buik en borstademhaling te demonstreren en een (gevorderde) techniek van buikademhaling aan te leren. (Een sensor op de m sternocleidomastoideus voor de borstademhaling te registreren, een sensor op de onderste buikpieren om een lage buikademhaling aan te leren. )
Buikademhaling is nuttig als ontspanningstechniek en voor hyperventilanten.

2)Temperatuurfeedback :

Door een sensor te plaatsen op een vinger , wordt de temperatuur gemeten.
Door stress gaat er perifere vasoconstrictie optreden, en dus perifere huidtemperatuurdaling.
Bij de zuivere feedback wordt aan patiënt gevraagd zijn hand op te warmen.
Men kan de patiënt ook suggesties geven : bv laten inbeelden dat hij op een warm strand is.

Deze techniek is geïndiceerd bij oa (vasculaire) migraine.
Temperatuur van de hand is een goede indicator van de graad van ontspanning.

3) Pletysmografie :

Om de hartslag te leren vertragen en te regulariseren.
Indicaties : SVES, tachycardie stressgebonden.
Meer als illustratie van de verbetering door andere technieken , dan voor zuivere feedbacktraining.

4)Huidweerstandbiofeedback :

Door stress gaat de zweetsecretietoenemen, bijgevolg de huidweerstand afnemen
Indicaties : Relaxatie.

5) Stressprofiel :

Verschillende fysiologische parameters (EMG , temperatuur ,huidweerstand, ademhaling,…)worden gemeten en op computerscherm getoond.
Dan wordt patiënt onder stress gebracht.
We meten hoe deze stress invloed heeft op de fysiologische parameters.
Dan vragen wij aan patiënt zich te ontspannen.
Hierna past de therapeut een (of meerdere) ontspanningstechnieken toe.
De mate waarin iemand na stress zijn fysiologische parameters terug op de (ontspannen) beginwaarde kan brengen, bepaalt mede of iemand stressbestendig is.
Een goede recuperatie kan ook aangeleerd worden, waardoor patiënt stressbestendiger wordt.
Met de « stressprofiel meting » kunnen wij dus meten of iemand :
1° Gemakkelijk gestresseerd geraakt.
2° De vaardigheid bezit om zich te ontspannen.
3° Welke ontspanningstechnieken , therapiën meest efficiënt zijn bij deze persoon.
Wegens tijdsgebrek kan dit laatste maar in beperkte mate tijdens de stressprofielmeting ( we kunnen geen 10 relaxatietechnieken uitproberen) maar de zoektocht naar de best aangepaste technieken, en het leerproces hiermee geassocieerd, kan wel voortgezet worden tijdens verdere therapeutische sessies.

Info link toevoegen