Sie sind hier: artikels, tips hyperventilatie  
 ARTIKELS, TIPS
.uitspraken
.uitspraken .
.uitspraken ..
.uitspraken ...
.uitspraken ....
.uitspraken .....
.uitspraken......
.uitspraken.......
.uitspraken.........
.uitspraken........
.uitspraken.........
.uitspraken..........
goede zelfstresstest
hyperventilatie
tips
stresstest
communicatie

HYPERVENTILATIE

test zelf of u hyperventileert

Professor Buteyko heeft een eenvoudige test ontwikkeld waarmee u kunt bepalen of u te veel ademt. U voert de test als volgt uit:
Uitleg
Ga rustig zitten en adem normaal in en uit door uw neus. Na een rustige, gewone uitademing stopt u met ademen. Het beste kunt u dit doen door na de uitademing uw neus dicht te knijpen (zodat u niet per ongeluk en ongemerkt toch ademt). Blijf rustig zitten en, zodra u de eerste aandrang tot ademen voelt, laat u uw neus los en begint weer door uw neus te ademen.
De tijd dat u comfortabel uw adem kon stoppen - dus vanaf het moment dat u uw neus dichtkneep tot aan het moment dat u hem weer losliet - noemen we de Controle Pauze.
Tip. Gebruik een horloge of klok met secondewijzer, of nog beter: een stopwatch.
Tip. De test vraagt absoluut geen wilskracht. Zodra u denkt “nu zou ik wel weer willen ademen” stopt u.
Interpretatie
Minder dan 10 seconden betekent dat u veel te veel ademt en serieuze gezondheidsproblemen heeft.

Minder dan 25 seconden betekent dat u twee tot drie maal te veel ademt en daardoor allerlei klachten kunt krijgen. 35 tot 40 seconden is OK.

Meer dan 60 seconden is uitstekend. Schrik niet van een lage Controle Pauze.

(overgenomen uit http://www.buteyko-instituut.nl/ )